Prebúdzaním parnej mašinky Katka začína v sobotu 21. apríla 2012 v košickom rušňovom depe tohtoročná slovenská sezóna prehliadok historických vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) spolu so ZSSK Cargo a ŽSR, Košickou detskou historickou železnicou a mestom Košice, organizujú už po dvanásty krát toto tradičné podujatie, ktoré sa teší veľkému záujmu verejnosti. Jeho súčasťou budú nostalgické i vyhliadkové jazdy historickými vlakmi, prehliadka rušňov a ostatných koľajových vozidiel, ako aj množstvo pestrých sprievodných podujatí.
„Na prebúdzanie Katky príde každoročne niekoľko tisíc ľudí, nielen vyznávačov železníc, ale najmä rodičov s deťmi. Kto chce zažiť zaujímavý víkend, nemal by obísť depo. Hlavný program začína v sobotu o trištvrte na jedenásť doobeda,“ pozýva prednosta Zoltán Šimko.
„Prebúdzanie Katky je predzvesťou spustenia riadnej sezóny na Detskej železnici, ktorá začína prvého mája. Bude dlhšia ako vlani, spestrená atraktívnym programom a do rolí malých železničiarov sa opäť vrátia deti,“ hovorí Igor Holéczy z Občianskeho združenia Detská železnica Košice, ktoré ju prevzalo od ZSSK a začína na nej prevádzku.
Program 12. ročníka Prebúdzania Katky
Minuloročné fotky nájdete tu:
Prečo Katka?
Parný rušeň U 36.003 z roku 1884 vyrobili v továrni Hagans v Erfurte. Z výroby sa dostal priamo na úzkorozchodnú trať Gelnica – Smolnícka Huta, kde slúžil dlhých 54 rokov až do roku 1938. Potom ho do roku 1950 presunuli na trať Hronská Breznica – Banská Štiavnica, od 1950 až do 1965 premával opäť na svojej pôvodnej gelnickej trati. V roku 1965 ho však zrušili a využíval sa iba ako vykurovací kotol. Nakoniec v roku 1974 skončil ako exponát v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi na podstavci. Našťastie, pomník nebol jeho konečnou stanicou. V roku 1990 putoval z pomníka do železničných opravovní a strojárni v Českých Veleniciach. Po rozsiahlej rekonštrukcii sa v plnej kráse predstavil 7. mája 1991 na trati známej košickej atrakcie Detskej železnice v Čermeli.
Ku Katke neodmysliteľne patrí aj úzkorozchodná Detská železnica, ktorá sa v dĺžke 4,2 km tiahne Čermeľským údolím. Ako Pioniersku železnicu ju vybudovali železničiari bývalej Košickej dráhy, pracovníci Československej autobusovej dopravy a Dopravného podniku mesta Košice od 17. apríla 1955 do 1. mája 1956. A práve tu mala o 35 rokov neskôr svoju veľkú premiéru Katka. Mimochodom, svoj familiárny názov dostala po dcére jedného z iniciátorov stavby železničky niekdajšieho náčelníka Košickej dráhy Vojtecha Janíka.
http://www.slovakrail.sk/en/prebudzanie-katky0
Sobota 21. apríla 2012
|
|
09:00 – 17:00
|
Výstava historických a súčasných koľajových vozidiel
|
10:40
|
Predstavenie novej knihy pre deti: Zápisník železničných škriatkov
|
11:00 – 12:00
|
Rušňoparáda
|
12:15
|
Príchod vlaku z Bratislavy na čele s rušňom 498.104 Albatros
|
12:30
|
Prelet historických lietadiel
|
12:45
|
Slávnostné zapálenie ohňa v peci parného rušňa U 36.003 Katka
|
13:00 – 17:00
|
Jazdy parného rušňa U 36.003 a elektrického Samka pre deti
|
|
|
Nedeľa 22. apríla 2012
|
|
09:00 – 16:30
|
Výstava historických a súčasných koľajových vozidiel
|
11:00
|
Autogramiáda novej knihy pre deti: Zápisník železničných škriatkov
|
12:00 – 13:00
|
Rušňoparáda
|
09:00 – 16:00
|
Jazdy parného rušňa U 36.003 a elektrického Samka pre deti
|