Karosa ŠM 11 opäť v Košiciach

Dnes, po skoro 30 rokoch, po Košiciach opäť premávala Karosa ŠM 11.

Od predchádzajúcich autobusov Škoda 706 RTO sa ŠM 11 odlišoval celou koncepciou. Mal samonosnú karosériu panelovej konštrukcie, motor umiestnený uprostred medzi nápravami pod karosériou (miesto na prednej náprave) a pneumatické odpruženie. Cestujúci ocenili najmä troje nástupné a výstupné dvere, pričom predné dvere boli umiestnené ešte pred prednou nápravou. Podlaha bola umiestnená tiež nižšie, dvere boli širšie a výhľad zo stanovišťa vodiča bol lepší ako u typu 706 RTO. 

ŠM 11 je štandardný dvojnápravový autobus určený predovšetkým pre mestskú hromadnú dopravu (Škoda mestský). Vozidlo bolo dlhé približne 11 m (odtiaľ číslo 11 v označení) a v pravej bočnici malo umiestnené troje skladacie, pneumaticky ovládané dvere (predné trojkrídlové, ostatné štvorkrídlové). Perovanie autobusu bolo vzduchové. Do verzie ŠM 11 výrobca štandardne montoval automatickú prevodovku. 

Prvá funkčná vzorka bola vyrobená už v roku 1961, niektoré jej súčiastky však pochádzali zo západnej Európy (motor, zadná náprava). Ďalšie dva prototypy sa objavili v rokoch 1962 a 1963. V roku 1964 bola vyrobená overovacia séria, sériová výroba začala koncom roku 1965 a trvala až do roku 1981, kedy bolo vozidlo ŠM 11 vo výrobe nahradené autobusom B 731. Celkom bolo vyrobených približne 9900 vozidiel ŠM 11.

https://sk.wikipedia.org/wiki/Karosa_ŠM_11

Updated: 21. júla 2019 — 17:23

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *