Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

Bytový dom Thurzovka

Búracie práce medzi ulicami Thutzova a Bencúrova.
Dôvodom je pravdepodobne plánovaná výstavba bytového domu Thurzovka.
Vizualizácie architektkolesnac.com sú iba štúdiou z roku 2014.


Pre zobrazenie najnovšie pridaných fotografií, kliknite na fotku vyššie...

 

 

Mapa

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Kritické pripomienky I.

(Peter Beňo, 29. 8. 2018 9:00)

Bytový dom Thurzovka a Mlynský náhon. Ako to spolu súvisí?
Medzi ulicami Thurzova a Bencúrova sa spustili búracie práce. Dôvodom je zrejme začatie prác na bytovom dome "Thurzovka". Poďme sa pozrieť na tie najširšie súvislosti.
Idea obnovenia Mlynského náhonu v pôvodnom koryte na Štefánikovej ulici sa periodicky opakuje. Vynára sa a znovu klesá, podobne ako modré vlnky na stenách vysušeného koryta. Samozrejme, kľúčovým problémom návratu vody do mesta je doprava. Kam presunúť štvorprúdovú komunikáciu, ktorá je súčasťou vnútorného mestského okruhu. Jednen z variantov uvažoval s obchádzkou mestského parku čiastočne po Thurzovej, prechodom na Bencúrovu a Masarykovu. Opodstatnenosť tohto riešenia by mohla byť umocnená podjazdom pod železnicu na konci Masarykovej. Ide o dôležitý bod prepojenia mesta s Hornádom a rozvojom na jeho brehoch. A tu sa dostávame k otázke, nakoľko je takáto výstavba v lokalite Thurzova/Bencúrova vhodná. Ukazuje sa, že celý koncept obnovy Mlynského náhonu a vysunutie východnej časti mestského okruhu značne problematizuje. Takto koncipovaný bytový komplex bude mať nároky na kvalitu bývania. A to sa samozrejme nestretne s porozumením, ak sa začne diskusia zmene dopravy.
Územný plán
Samozrejme, čo je zakreslené v územnom pláne, to sa (až na zopár výnimiek) berie ako právoplatné. Je veľká škoda, že územné plánovanie nie je otvorené komplexným ideám. Spomínaná idea zmeny mestského okruhu v prospech Mlynského náhonu je diskutovaná minimálne desať, ak nie viac rokov. Doteraz nebola považovaná za uzavretú. Nemalo sa to zohľadniť v územnom pláne a vymedziť dané územie inou funkciou? Nechať túto ideu overiť a potom vyšpecifikovať dané územie? A tu sa dostávame charakteru lokality.

Kritické pripomienky II.

(Peter Beňo, 29. 8. 2018 8:58)

Bytový dom bez zázemia
V prípade, že zohľadníme vyššie spománané súvislosti, ale aj v prípade, že ich nezohľadníme, stojíme pred závažnou otázkou: Je etické stavať bytový dom bez adekvátneho zázemia? BD "Thurzovka" je zo všetkých strán obohnaný ulicami. Vypĺňa celú šírku parciel, prakticky bez nejakej súkromnej zóny. Je jasné, že na takejto ploche postaviť bytový dom s týmito požiadavkami je takmer nemožné. Keď aj, tak to je vcelku problematické. A vo vizualizáciách vidieť, že sa autori s týmto problémom snažili vysporiadať. Dva južné bloky sú v jednom mieste prepojené užším traktom, čo vytvára átrium, otvorené do Thurzovej ulice, a severný blok je oddelený úplne. Autori tu navrhujú členiť terén formou bariér a kopcov, aby sa vysporiadali s hlučnejšou stranou železnice. Vizualizácie nám ešte ukazujú druhú stranu ulice bez zástavby. Natíska sa otázka, či nemajú zámer vykúpiť protiľahlé domy, zrovnať ich so zemou a na ich mieste vytvoriť zázemie pre rezidentov. Bolo teda vhodné v ÚP vyčleniť tieto parcely pre bytovú výstavbu? A ak áno, nemal tu byť popísaný konkrétnejší regulatív formou stanovenia šírky bloku, nárokov na súkromný priestor dostatočne vymedzený voči ulici apod.?
Myslím si však, že táto lokalita mala byť vyčlenená pre polyfunkciu, resp. pre administratívu. Polyfunkčný objekt s prevahou administratívy totiž nevyžaduje spomínané nároky. Dokáže menej problematicky fungovať obohnaný ulicami.
Späť k doprave a k Mlynskému náhonu.
Tu sa dostávame k možnému riešeniu. Ak by bol v tejto lokalite namiesto bytového domu postavený polyfunkčný objekt, vedenie vnútorného mestského okruhu v jeho susedstve by nemuselo vôbec pôsobiť problematicky. Aktívny parter (ktorý tento projekt postráda) by tu vniesol mestského ducha, čo by bolo vcelku obohacujúce pre obyvateľov ďalších blokov na Bencúrovej. Bol by vyriešený nárok investora, ktorý chce svoje parcely zhodnotiť a cesta k zmene dopravy by bola viac otvorená. A bolo by to hlavne ústretové k myšlienke obnovenia Mlynského náhonu v pôvodnom koryte. Výstavbou bytového domu sa dvere k tejto, zeleno-modrej, alternatíve privierajú.