Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

Košická detská železnica

Detská železnica bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955 – 1956 ako Pionierska železnica. Miestnu dráha financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov.

Trať má v súčasnosti dĺžku 3,9 km s unikátnym rozchod 1000 mm a najväčšie stúpanie 26%. V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice. Dráhové vozidlá, okrem motorového rušňa, sú zapísané v ako hnuteľná národná kultúrna pamiatka v Ústredného zoznamu pamiatkového fondu Slov. republiky.

Začiatok 90- tych rokov neveštil železničke nič dobré a hrozilo zastavenie prevádzky. Stratilo sa podhubie a nadšenci. Železničku opustili aj žiaci a študenti, pionieri sa prestali podieľať na chode železnice, vytratili sa dobrovoľníci. Doslova znovuzrodením KDŽ bola rekonštrukcia a obnova parnej lokomotívy U 36.003 - “Katka”. Opravy a prevádzkovanie najstaršieho funkčného parného rušňa v strednej Európe pripútal k sebe opäť partiu nadšencov – rušňovodičov a opravárov z košického rušňového depa. Širšia verejnosť, tak, ako to bolo napr. v Čiernom Balogu, však zostala bokom. Kvôli prísnym predpisom sa už nepočítalo ani s mládežou, ani s dobrovoľníkmi a teda s nádejnou základňou zanietencov, toľko potrebných pre zachovanie pamiatky. Rokmi prevádzky a nelichotivou ekonomickou situáciou slovenských železníc však postupne opadlo aj toto nadšenie, až sa prevádzka KDŽ dostala do neperspektívnej zotrvačnosti. Osud železničky ako celku však už dlhšiu dobu zaujímal ďalších nadšencov - dobrovoľníkov, ktorí na železničku prichádzali, zhromažďovali informácie, pomáhali, a zaoberali sa aktívne aj myšlienkou jej záchrany. Všetko vyvrcholilo založením Občianskeho združenia Detská železnica v roku 2011. www.detskazeleznica.sk

 

Detskú železnicu v Košiciach bude prvýkrát v jej histórii prevádzkovať iný, ako štátny dopravca. Po tom, čo z prevádzky odstúpila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s., prevzali jej úlohu nadšenci z občianskeho združenia Detská železnica Košice.

Novinky OZ DŽK na tento rok:

1. predĺženie sezóny až do 4. novembra a atraktívne jazdy aj v zime,
2. netradičný začiatok sezóny: už 29. a 30. apríla 2012 popoludní o 13:15 a 15:15 hod. dve skúšobné jazdy pre verejnosť s tým, že v nedeľu bude ľudí do Čermeľa dopravovať aj historický autobus Karosa ŠL (odchod o 12:45 a 14:45 z Havlíčkovej)
3. množstvo sprievodných kultúrnych podujatí: rozprávkový vláčik, westernové prepady, divadelné a hudobné víkendy, workshopy pre deti, brigády pre záujemcov a dobrovoľníkov z radov Košičanov,
4. obnovenie detskej obsluhy, návrat detí na železničku v podobe malých výpravcov, výhybkárov, sprievodcov a podobne
5. vydávanie vlastného časopisu R- žurnál
6. dobrovoľnícke aktivity a obnovenie historického vagóna, ktorý bude slúžiť hendikepovaným ľuďom, rodičom s kočiarmi či cyklistom
7. prevenčné programy pre deti
8. Spojazdnenie a úplnú opravu populárneho motorového rušňa Janka, ktorý nepremával takmer 20 rokov
www.kosice.sk

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.