Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

Prebúdzanie Katky 2012

22. 4. 2012

Prebúdzaním parnej mašinky Katka začína v sobotu 21. apríla 2012 v košickom rušňovom depe tohtoročná slovenská sezóna prehliadok historických vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) spolu so ZSSK Cargo a ŽSR, Košickou detskou historickou železnicou a mestom Košice, organizujú už po dvanásty krát toto tradičné podujatie, ktoré sa teší veľkému záujmu verejnosti. Jeho súčasťou budú nostalgické i vyhliadkové jazdy historickými vlakmi, prehliadka rušňov a ostatných koľajových vozidiel, ako aj množstvo pestrých sprievodných podujatí.
„Na prebúdzanie Katky príde každoročne niekoľko tisíc ľudí, nielen vyznávačov železníc, ale najmä rodičov s deťmi. Kto chce zažiť zaujímavý víkend, nemal by obísť depo. Hlavný program začína v sobotu o trištvrte na jedenásť doobeda,“ pozýva prednosta Zoltán Šimko.
„Prebúdzanie Katky je predzvesťou spustenia riadnej sezóny na Detskej železnici, ktorá začína prvého mája. Bude dlhšia ako vlani, spestrená atraktívnym programom a do rolí malých železničiarov sa opäť vrátia deti,“ hovorí Igor Holéczy z Občianskeho združenia Detská železnica Košice, ktoré ju prevzalo od ZSSK a začína na nej prevádzku.

Program 12. ročníka Prebúdzania Katky

 

Minuloročné fotky nájdete tu:

Prečo Katka?

Parný rušeň U 36.003 z roku 1884 vyrobili v továrni Hagans v Erfurte. Z výroby sa dostal priamo na úzkorozchodnú trať Gelnica – Smolnícka Huta, kde slúžil dlhých 54 rokov až do roku 1938. Potom ho do roku 1950 presunuli na trať Hronská Breznica - Banská Štiavnica, od 1950 až do 1965 premával opäť na svojej pôvodnej gelnickej trati. V roku 1965 ho však zrušili a využíval sa iba ako vykurovací kotol. Nakoniec v roku 1974 skončil ako exponát v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi na podstavci. Našťastie, pomník nebol jeho konečnou stanicou. V roku 1990 putoval z pomníka do železničných opravovní a strojárni v Českých Veleniciach. Po rozsiahlej rekonštrukcii sa v plnej kráse predstavil 7. mája 1991 na trati známej košickej atrakcie Detskej železnice v Čermeli.
Ku Katke neodmysliteľne patrí aj úzkorozchodná Detská železnica, ktorá sa v dĺžke 4,2 km tiahne Čermeľským údolím. Ako Pioniersku železnicu ju vybudovali železničiari bývalej Košickej dráhy, pracovníci Československej autobusovej dopravy a Dopravného podniku mesta Košice od 17. apríla 1955 do 1. mája 1956. A práve tu mala o 35 rokov neskôr svoju veľkú premiéru Katka. Mimochodom, svoj familiárny názov dostala po dcére jedného z iniciátorov stavby železničky niekdajšieho náčelníka Košickej dráhy Vojtecha Janíka.

http://www.slovakrail.sk/en/prebudzanie-katky0

 
Sobota 21. apríla 2012
09:00 – 17:00
Výstava historických a súčasných koľajových vozidiel
10:40
Predstavenie novej knihy pre deti: Zápisník železničných škriatkov
11:00 – 12:00
Rušňoparáda
12:15
Príchod vlaku z Bratislavy na čele s rušňom 498.104 Albatros
12:30
Prelet historických lietadiel
12:45
Slávnostné zapálenie ohňa v peci parného rušňa U 36.003 Katka
13:00 – 17:00
Jazdy parného rušňa U 36.003 a elektrického Samka pre deti
 
Nedeľa 22. apríla 2012
09:00 – 16:30
Výstava historických a súčasných koľajových vozidiel
11:00
Autogramiáda novej knihy pre deti: Zápisník železničných škriatkov
12:00 – 13:00
Rušňoparáda
09:00 – 16:00
Jazdy parného rušňa U 36.003 a elektrického Samka pre deti
 
 
SPRIEVODNÝ PROGRAM
 
- predstavenie nových rušňov radu 757, 361 a DMU 861, EPJ 671,
- výstava obrazov železnice – Emilián Cvengroš a iní,
- modely rušňov trochu inak – Ján Novák,
- modelári a automobiloví veteráni,
- dychovka,
- detské kresby,
- ukážka práce majstra kováča v historickej kováčskej dielni.
 
 
NOSTALGICKÉ JAZDY
 
Sobota 21. apríla 2012
 
Prešov – Košice, odchod z Prešova o 09:30 h
Košice – Prešov, odchod z Košíc o 16:30 h
 
Moldava n. Bodvou – Košice, odchod z Moldavy n. Bodvou o 09:30 h
Naspäť pravidelným vlakom Os 6408 odchod o 17:35 h
 
Slovenské N. Mesto – Košice, odchod zo Slovenského N. Mesta o 08:20 h, naspäť pravidelným vlakom Os 8801 odchod o 15:10 h
 
Trebišov – Michaľany – Košice, odchod z Trebišova o 8:00 h, z Michalian odchádza o 8:35 h spojený s parným vlakom zo Slovenského Nového Mesta
 
 
Nedeľa 22. apríla 2012
 
Margecany – Košice, odchod z Margecian o 10:10 h
Prešov – Košice, odchod z Prešova o 10:00 h
- súbežná jazda vlakov v úseku Kostoľany nad Hornádom – Košice
- príchod do Košíc cca 11:10 h

www.zeleznicne.info

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.