Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

Mapa plánovaných a existujúcich cyklotrás v meste Košice - pripomienkovanie

Vážení priaznivci a priatelia cyklodopravy i cykloturistiky.

Prispejte k rozvoju cyklodopravy v meste Košice!

Využite možnosť pripomienkovania plánovaných a existujúcich cyklotrás v meste Košice a vyjadrite svoj názor ohľadom trasovania jednotlivých cyklochodníkov. Prehodnoťte, ktorá z alternatív vedenia cyklodopravných trás je pre Vás lákavejšia v hlavnom dopravnom priestore, či ako spoločný združený chodník pre chodcov a cyklistov alebo oddelený cyklopruh? Pripomienkujúci, navrhovateľ by mal stanoviť tri cyklotrasy (názvy ulíc, po ktorých vedie), ktoré sú podľa neho najnutnejšie, prioritné pre vybudovanie. Zdôvodniť svoj pohľad. Pripomienky a komentáre môžete zdieľať priamo na stránke alebo posielať košickej cyklokoordinátorke Veronike Urbanovičovej na e-mail: pm@smsz.sk do 20.2.2015.

Ukážme predstaviteľom mesta, aká je reálna potreba budovania cyklochodníkov v meste a v jeho okolí. Čím viac ľudí sa zapojí, tým viac argumentov získame pre podporu cyklodopravy. Na základe zozbieraných poznatkov, odporúčaní a záverov následne spolu so zástupcami mesta určíme tri najpotrebnejšie miesta, na ktorých sa začne aktívna  príprava projektovej dokumentácie.

 

Odkaz na mapu s navrhovanými a existujúcimi cyklotrasami pre pripomienkovanie:

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=zLGMd6UbJdKg.ktXvYiMO-Op0

cyklotrasy.jpg

 

Súčasná cyklodopravná situácia v Košiciach

Dvadsiate prvé storočie možno charakterizovať značným nárastom mobility obyvateľstva. Napriek tomu, že na uspokojovanie potrieb prepravy môžu obyvatelia využívať okrem individuálnej automobilovej aj verejnú hromadnú, pešiu či cyklistickú dopravu, jej podiel je neporovnateľne menší ako v prípade individuálnej automobilovej dopravy. Dôsledkom tejto skutočnosti je trvalo neudržateľná situácia dopravy v Košiciach, ktorú možno charakterizovať narastajúcimi kongesciami, nehodovosťou, hlukom, smogom, vibráciami, záberom verejných priestorov dynamickou i statickou dopravou a dopravnými zariadeniami. Výsledkom je zhoršovanie fyzickej a psychickej kondície a zdravotného stavu obyvateľstva, ako aj nepriaznivý vplyv na životné prostredie. V rozvinutých krajinách je východiskom z tejto situácie podpora rozvoja ekologických druhov dopravy ako alternatívy ku konvenčným dopravným prostriedkom využívajúcim fosílne palivá. Preto v týchto krajinách došlo k rozvoju nielen ekologicky prijateľnejšej hromadnej dopravy ale aj nemotorovej, predovšetkým cyklistickej dopravy.

Ako to vyzerá u nás v Košiciach?  V roku 2011 predstavoval podiel cyklodopravy na celkovej deľbe prepravnej práce len 3 % (Prieskum – BICY). V súlade s víziou Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR, ktorá počíta s  10 % - ným podielom cyklistickej dopravy na celkovej deľbe dopravnej práce do r. 2020, je súčasný stav nevyhovujúci. Aby sme sa k požadovanému stavu priblížili, je potrebné  začať s budovaním bezpečného dopravného priestoru pre cyklistov a zriaďovaním atraktívnych cykloturistických trás. V súčasnosti je v Košiciach vybudovaná cyklistická sieť v celkovej dĺžke 26 km v meste a 146,8 km cyklotrás v Mestských lesoch. Košice sa v dĺžke mestských cyklotrás zaradili na druhé miesto za Bratislavu. Avšak pri zohľadnení počtu obyvateľov, ktorým majú cyklotrasy slúžiť, či pri zohľadnení dĺžky cyklotrás na rozlohu mesta sú Košice až na 7. a 6. mieste z celkovo desiatich miest. V Košiciach prevláda segregácia cyklistickej infraštruktúry. Väčšina mestských cyklotrás je vedených mimo hlavného dopravného priestoru po samostatných chodníkoch či spoločných cestičkách pre chodcov a cyklistov a to až v 96 percentách. Zvyšnú infraštruktúru tvoria pruhy a pásy na vozovke, ktorých dĺžka je v sumáre necelý 1 km.

V Košiciach je potrebný rozvoj a podpora cyklistiky ako rovnocenného prostriedku dopravnej obsluhy územia a jej začlenenie do hlavného dopravného priestoru. To sa nezaobíde bez kvalitných a bezpečných cyklistických komunikácií a potrebnej doplnkovej infraštruktúry. Košice nevyhnutne potrebujú prepojenie dôležitých cieľov ciest, nielen rekreačných, ale predovšetkým trás z bydliska na pracovisko a vybudovať tak plynulú, priamu a bezpečnú cyklistickú sieť atraktívnu pre cyklodopravu. Od mesta sa vyžaduje obnova a rekonštrukcia existujúcich cyklistických komunikácií, budovanie nových cyklistických komunikácií a viacúčelových pruhov na existujúcich mestských komunikáciách. Len zabezpečením týchto podmienok docielime, aby bol bicykel vo väčšej miere využívaný obyvateľmi ako efektívny a príjemný dopravný prostriedok, ktorý prospieva zdraviu, životnému prostrediu, ale aj peňaženke.

 

Za konštruktívne nápady a pripomienky Vám všetkým vopred ďakujem.

RNDr. Veronika Urbanovičová, PhD.
Košický cyklokoordinátor

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Teplotna mapa

(Monika, 15. 12. 2014 22:25)

Napadlo mi, ze by mohla byt prave pre tento ucel napomocna teplotna mapa: http://labs.strava.com/heatmap/#11/21.24334/48.71495/gray/bike Su na nej vykreslene jazdy zaznamenane GPS pristrojmi alebo mobilmi v aplikacii Strava. Cize pekne vidno, ktore trasy cyklisti vyuzivaju aj ktore su najpouzivanejsie (cervenou).

Re: Teplotna mapa

(Martin Jerguš, 16. 12. 2014 11:04)

Toto je super nápad. Pokúsim sa získať viac informácií, najmä o tom, koho jazdy sa zaznamenávajú a či sa dajú spoľahlivo rozlíšiť jazdy autom a bicyklami. Na mape z vlákna sú zaznačené aj jazdy po diaľničnom privádzači a rýchlostnej ceste do USStelu. V niektorých častiach sú prekvapivo zoslabené, ako keby tam ubúdali ľudia, pričom je to uprostred ničoho (je to kvôli stromom alebo potokom?). Máte viac skúsenosti s týmto druhom aplikácií?

Re: Re: Teplotna mapa

(Monika, 16. 12. 2014 21:04)

V spominanej mape su len jazdy bicyklom a len registrovanych pouzivatelov Stravy (http://www.strava.com/). Ako uz pisal Hajník Jakub nado mnou, podobnych aplikacii na zaznamenavanie sportovych aktivit je viac (Endomondo, Garmin Connect...), ale nie som si ista, ci maju teplotnu mapu verejne pristupnu ako Strava.
Dialnicny privadzac, rychlostna cesta do USS a ine cesty pre motorove vozidla tam su, lebo po nich niekto realne jazdil na bicykli :) Pokial viem, zamestnanci USS maju vynimku a mozu rychlostnu cestu pouzivat. A vraj policia prizmuri oko aj u drzitelov licencie Slovenskeho zvazu cyklistiky.
Zoslabene miesto myslite napr. od Zeleneho dvora po krizovatku Tahanovce? Tam sa to da vysvetlit tak, ze cyklista isiel od Budimira po krajnici CPMV na Zeleny dvor, tam sa odpojil a siel smerom na Tahanovce okolo krematoria alebo na Furcu cez lesopark (tie su hrubou cervenou). A ked si vsimnete, aj cela dialnica je modrou, to by mal byt pozostatok cyklojazdy Skoda Bike & Tour z juna.
Samotne zaznamenavanie jazd je na pouzivatelovi aplikacie, on si ho zapne a vypne, kedy chce. Vypadky GPS mozu nastat, najcastejsie v okoli vysokych budov (co nie je problem v KE) a v hustom lese (neviem, horski cyklisti by sa vedeli vyjadrit).

Re: Re: Re: Teplotna mapa

(Veronika Urbanovičová, 17. 12. 2014 9:46)

Nápad s teplotnou mapou je výborný. Ďakujem za tip. Potrebovala by som vedieť za aké časové obdobie bola mapa zhotovená a či máte prístup aj k Strava Metro?

Re: Re: Re: Re: Teplotna mapa

(Monika, 17. 12. 2014 19:24)

Viem len, ze posledna aktualizacia mapy bola 3.11.2014 a aplikacia vznikla v roku 2009.
Metro nie je pouzivatelom Stravy pristupne. Nasla som, ze sa zan plati licencny poplatok v zavislosti od poctu pouzivatelov v pozadovanej lokalite a pozadovanom casovom obdobi, cena je 0,8 USD za pouzivatela a rok.
Pre ilustraciu, najjazdenejsie segmenty (pouzivatelmi vytvorene useky, pre ktore sa vedu rebricky najrychlejsich) v KE maju okolo 150 pouzivatelov (http://www.strava.com/segments/cyklochodnik-na-hlavnej-5954014), najviac som nasla 221 (http://www.strava.com/segments/Čermeľský-šprint-7366223). Uznavam, dost mala vzorka.

Re: Re: Re: Re: Re: Teplotna mapa

(Peter, 25. 8. 2015 13:58)

To bude asi tym, ze tych aplikacii na trackovanie je vela. Osobne som vyskusal zo 8 medzi nimi aj Stravu, ale premna osobne (a nie som sam) sa viac osvedcili tieto aplikacie ktore pouzivam: Sports Tracker a Endomondo.

Re: Teplotna mapa

(Peter Kundrat, 16. 12. 2014 21:18)

Za pokus to stoji, ale strava je orientovana skor na vykonnostne orientovanych cyklistov - cize vacsina tras na teplotnej mape budu cesty a nie cyklochodniky.

chodec, turista

(adriana, 15. 1. 2015 13:38)

Dobrý deň,
pri všetkej úcte ku cyklistom rada by som sa k téme vyjadrila ako chodec, turista. Bývam na Severe a vzhľadom na to, že sa mi neraz stalo, že ma nezodpovední cyklisti (aj keď viem že väčšina taká nieje) neraz ohrozovali rýchlou a arogantnou jazdou - bola by som rada, keby ste pri tvorbe trás (aj lesných) rešpektovali aj požiadavky iných skupín obyvateľstva. Rozhodne som za oddelené cyklopruhy!!! a za tvorbu cyklotrasy tak, aby existovala pre chodcov vždy alternatíva...čiže napr. aby na Bankov, Alpinku, Aničku existovala vždy aj jedna trasa, kde majú prístup iba turisti (chodci). Nechápem napr. prečo vedie cyklotrasa cez Vonkajši Červený breh (poza dom p.Šustera), keď paralelne je na Čermelskej vybudovaný oddelený cyklopruh? Daný úsek je neprehľadný a už veľa ľudí sa sťažovalo, že sa už dokonca boja chodiť do lesa. Ja som bola svedkom ak hádky medzi cyklistami navzájom, lebo sa vzájomne ohrozovali. Inak s navrhovanou cyklomapou minimálne na Severe v podstate súhlasím, len ich prosím nerobťte na chodníkoch!!!...naozaj je to niekedy o život! A tiež by bolo fajn ak by sa potom aj kontrolovalo, či sa cyklisti pohybujú po vyznačených trasách...napr. na Komenského sa cyklisti v pohode pohybujú na oboch chodníkoch napriek tomu, že majú vyznačenú cyklotrasu. Ďakujem, s pozdravom adriana

Re: chodec, turista

(robo, 22. 2. 2015 8:58)

V podstate máte pravdu, treba sa rešpektovať. Ale treba poukázať aj na "chodcov", ktorí ignorujú cyklochodníky a veselo si vykračujú po nich ( viď už spomínaná Komenského ulica, tr. SNP a nehovoriac o Hlavnej ulici - aj to by sa malo kontrolovať)

cyklista

(jozef, 12. 2. 2015 9:00)

Ako zamestnanec USSK sa jednoznačne prikláňam k návrhu vytvoriť cyklochodník KE - USS a taktiež podporujem prepojenie Južného nábrežia s Aničkou popri Hornáde, prípadne predĺženie až do Družstevnej n/Hornádom.

cyklotrasy_pripomienkovanie

(Vladimír Gladic, 7. 2. 2015 12:34)

Po preštudovaní tejto stránky chcem podporiť aj ako vodič cyklotrasu USS od nákupného centra Optima v smere na U.S.Steel, kedže je to významne aj z hľadiska bezpečnosti. Ďalej by som mal návrh predlžiť trasu od U.S.Steelu v trase starej cesty na Veľkú Idu, kde už existuje spevnená plocha pokrytá asfaltom a je značne zarastená. Následne využiť priestor vedľa plota U.S.Steelu vyčistiť od náletovej dreviny a následne pokračovať cez obec Veľká Ida v smere na Gomboš, kde je dostatok priestoru aj po ľavej alebo pravej strane. Ďalej pokračovať po ľavej strane smerom na Perín kde je potrebné pripraviť všetku infraštruktúru vrátane stavebných podkladov povolení v čom by som bol aj nápomocný. Ďalej pokračovať po starej ceste cez perínský kopec, kde existuje už opäť spevnená cesta v smere ku štátnej hranici a do maďarskej obce Hidasnemethy druhý smer ku priemyselnému parku Kechnec a napojiť sa na existujúcu infraštruktúru chodníkov až do obce Kechnec, Seňa, Milhosť. Myslím si, že by tento návrh bol aj priechodný, pričom by sa dali využiť fondy EU na cezhraničnu spoluprácu ako aj sponzorstvo od U.S:Steelu, ktorý by vedel na spevnenie dodať vysokopecnú trosku a bol by rád, že ho niekto zbaví náletovej dreviny od plota a potešili by sa aj obyvatelia priľahlých obcí, že môžu bezpečne chodiť popri ceste ako aj využívať svoj voľný čas na bicyklovanie, korčuľovanie alebo na rekreačný beh. Možno by to stálo za niejaké vzájomne stretnutie, keďže toho je dosť veľa na riešenie. Ak bude záujem z vašej strany kontaktujte ma na vlado.gladic@centrum.sk

Trasa okolo hornádu

(turista, 31. 1. 2015 13:01)

Už by sa konečne mohla dokončit trasa po hrádzi Hornádu od SOŠ železničnej do dediny Ťahanovce. Prešov ma vybudovanú cyklotrasu paralelne s Torysou od juhu Prešova az do Veľkého šariša, Poprad je spojený cyklotrasou so Svitom. Robili sa veľké protipovodňové opatrenia na Opatovskej ceste ale aj v Džungli, to už sa nedala potiahnuť tá 2 metre široká asfaltová trasa až po dedinu ťahanovce ?

Valaliky

(Peter, 7. 1. 2015 12:37)

Cyklocesta do Valalík s pokračovaním Geča, Čaňa by bola fajn, v oblasti žije veľa ľudí a časť by určite trasu využila na dochádzanie za prácou, školou a inými aktivitami. Terén je nenáročný, je to rovinka, jediný problém je bezpečnosť - cesta do Valalík nemá ani krajnicu.

chybajuce trasy

(Peter Kundrat, 16. 12. 2014 22:41)

- prepojenie Jazera s Anickou popri Hornade (bez potreby nebezpecneho prechodu rychlocesty) - idealne by bolo vyasfaltovat aby to bolo prejazdne aj na korculiach (idealne v sirke ako je nabrazie Hornadu od mostu na Opatske po splav)
- chyba cyklocesta do Cane aj na Bukovec
- rozdelenie sirokeho chodnika na polku pre chodcov a cyklistov (napr. Juzna trieda) je celkom rozumny kompromis tam kde nie je priestor na samostatny cyklochodnik

Re: chybajuce trasy

(stanley, 17. 12. 2014 2:05)

zabudol si azda na najviac chybajucu cyklotrasu(okrem samozrejme tych co si spominal) a to je uz dlhe roky mnohymi cyklistami ocakavane a ziadane cyklisticke prepojenie Cermel-Alpinka.. kolko este musi na tej autostrade na jahodnu padnut za obet cyklistov aby sa kompetentni konecne zdohadali a spravili a konecne aj zrealizovali europrojekt cyklotrasy cermelskym udolim popri zeleznicke?(zatial je spraveny akurat po tie zrucaniny a finito..) ano existuje aj alternatova lesom ale nie kazdy cyklista zvladne uzky strmy a na viacerych miestach nebezpecny chodnik a asfaltkou na bankov sa nie kazdemu chce driapat.. ako dalsia cyklotrasa by mohla byt smerom na Kysak cez Kostolany popri hornade ,to by som velmi uvital.. tiez sa o tejto trase uz nejaky cas hovori ale skutek utek.. pritom eurofondy su..tak kde je problem? a co cyklochodnik Zeleny dvor- Budimir-Lemesany-Presov aj o tomto bola uz neraz rec.. ? tiez by som tu videl moznost ist cestou eurofondov.. ukazkovo ako by to mohlo vyzerat je prepojenie miest Poprad-Svit, chodte sa tam pozriet ako ma take prepojenie miest vyzerat tam jasne vidiet ze ked je vola a chut vsetko sa da..

Re: chybajuce trasy

(erkosquad, 2. 1. 2015 19:48)

Tiez som za cyklochodnik Cermel- Alpinka, seriozne prepojenie Nad Jazerom - Anicka, Cesta na Bukovec a uvital by som aj nieco smerom na Košické Olšany, Bidovce.. jednoducho smer na vychod. Aj na mapke vidno ze je tam akosi prazdno :) Kazdopadne uvitam akukolvek pozitivnu zmenu co sa cyklistiky tyka.

Lukas

už niečo existuje

(boris.ko, 29. 12. 2014 23:49)

Nejaké trasy mimo mesta, v lesoch, už existujú a na ďalších sa pracuje. ML Ke sú dosť aktívne. Všetko stojí na prachoch a rozumnej vízii, snáď ju Veronika predostrie. (Možno aj s našou pomocou) Ale keď sa zrušila pri výstavbe prešovská sečovská cesta pre cyklistov na Furču, keď sa na nich vykašľalo pri Auparku a jediné paberky sú okolo Baumaxu a Hornbachu a okolo Galérie, tak čo chceme? Bolo tu spätne zopár hlúpych rozhodnutí, ktoré sú protikladom "preambuly" a keby sa k cyklistickej doprave
pozeralo rozumne už skôr, boli by sme ďalej. Až teraz sa zistilo, že aj cyklisti sú voliči? Všetko sa dá, ale je to beh na veľmi dlhú trať.
stanley, urobil si niečo ty? Vidíš do toho, či len mudruješ? Porovnávať Svit Poprad s Košice Prešov? Ešte si mohol spomenúť Bratislava Gabčíkovo. :-)
Neviem či internetová diskusia je to pravé fórum na pripomienky, ale v každom prípade je to najjednoduchšie vykazovanie činnosti, ale stále lepšie ako nič.

Najvyšší čas

(Timur, 17. 12. 2014 11:18)

Na bicykli chodím dennodenne , takže ked sa urobí aspoň to čo je plánované tak bude budem rád...Snáď to nebude na svateho dindy

Asfalt

(Majka, 16. 12. 2014 16:20)

Potešil by nový asfalt na moste s VSS na sídlisko Nad Jazerom.Pod mostom na Palackého na strane od Jazera ,tam by sa zišlo urobiť ten chodník bezpečnejším.Na Južnú triedu by sa hodila značka o prejazde cyklistov v odbočení pre autá.A jedna žiadosť pre chodcov.Pri výmenníku na Važeckej smerom na Galaktickú nevidno chodcov prechádzajúcich cez cestu smerom na Talinskú ul. je tam hustý porast zelene.

trasy - aplikácie

(Hajník Jakub, 16. 12. 2014 11:16)

Väčšina trás býva zaznamenaná v aplikáciach, napr. Strava, runtastik mtb.. Radi si porovnávame časy :)..Dúfam že to nejako pomôže pri zaznamenanávaní trás. Bol by som rád ak by sa dali rozšíriť trasy v okolí košíc... bukovca, malej idy atď.. Tým smerom.. rád pomôžem, stačí mi napísať na fb: Kubo Hajník.